Kirjoittaessani ystävälleni sähköpostitse tuotesuosituksia verkkokaupasta aloin miettiä, että tällainen tuotteiden esittely ja tuotesuositusten antaminen oli arkipäivää sillon kun työskentelin kivijalkamyymälöissä. Verkkokauppojen myötä chatbotit ovat yleistyneet huimasti, mutta ihan yhtä helppoa kuin on kaupassa ensimmäiseksi vastata myyjälle ”mä vaan tässä kattelen” on painaa rastia ja päästä kyselijärobotista samantien eroon.
emailEntä sitten kun löydät tuotteen, joka kiinnostaisi. Kaupassa myyjä yleensä palaa luoksesi tässä vaiheessa ja voit esittää kysymyksesi hänelle samantien. Verkkokaupassa chatbotti on tunkeutunut kuvaruutusi oikeaan alareunaan huutelemaan jokaisella sivupävityksellä, joten sinua tuskin enää kiinnostaa alkaa kyselemään yhtään mitään ja kuinka hyvin robotti voi edes kysymyksiisi vastata? Toki on olemassa chat-palveluita, joissa keskustelemassa ovat oikeat ihmiset, mutta eivät hekään päivystä 24/7 vastaamassa kysymyksiin. Sitäpaitsi call me old fashioned, mutta henkilökohtaisessa palvelussa on sitä jotain, josta ainakaan itse en ole valmis luopumaan. Päinvastoin maksan siitä mielelläni vaikka vähän ylimääräistä.

whatsappmainosEn voi nostaa itseäni tässä kohtaa muiden yläpuolelle. En käytä verkkokaupassani chat-palvelua, koska en voi taata päivystäväni toimistoaikoina. Työpuhelinta kannan mukanani joka paikkaan kello kymmenen ja neljän välillä, mutta saatan laittaa sen illaksi kiinni, koska perhe ja yhteinen aika. Sähköposteihin ja Facebook-viesteihin vastaan aina ja mahdollisimman pian, mutta niin onneksi tekevät muutkin verkkokauppayrittäjät.

Ainoa minkä voin luvata on, että puhelimitse, sähköpostilla ja whatsapp:ssa minut tavoittaa arkisin klo 10-16 aina ja viesteihin vastaan vuorokauden sisällä. Yhteenkään tuotekyselyyn tai suositukseen en ole vastannut huolimattomasti vaan etsinyt asiaakkaalle useamman vaihtoehdon ja perehtynyt nimenomaan hänen henkilökohtaisiin tarpeisiinsa, koska se on laadukasta asiakaspalvelua. Nimenomaan asiakaspalvelu oli aikanaan se mikä teki minusta hyvän myyjän. Kukaan ei osta tuotetta vain siksi, että myyjä osaa sitä periksiantamattomasti tuputtaa. Asiakas ostaa jos palvelua on hyvää ja asiallista ja hän kokee saavansa rahoille vastinetta. Siinä pieni vinkki teille puhelinmarkkinoinnin ”huippumyyjille”. Kuunnelkaa asiakastanne, koska asiakas on aina oikessa.

 

kuva2

 

Hellimmin Veera