Olay- tuotemerkki on aiemmin tunnettu nimellä Oil of Olay, jolla se on tullut tunnetuksia suomenkin markkinoilla jo vuosikymmeiä sitten. Nimi on palindromi sanasta lanoliini, joka alkujaan oli Oil of Olay tuotteiden pääraaka-aine. Merkin tunnetuin tuote Beauty Fluid kosteusvoide oli myös sen ensimmäinen. Beauty Fluid kehitettiin Etelä-Afrikassa 1952 ja sen ominaispiirteisiin kuului tietty tuoksu sekä vaaleanpunainen väri, jotka ovat nykyisessäkin Beauty Fluid original- versiossa. Verkkokaupassa on myytävä Beauty Fluid Sensitive-versio on väriltään valkoinen sekä täysin tuoksuton. Nykyisin Beauty Fluid on muovisessa 200ml purkissa, mutta alkuperäinen tuote oli hieman ylellisempi, sillä sen sai painavassa lasipullossa ja se oli ostettavissa ainoastaan apteekeista. Aikanaan se poikkesi muista tuon ajan kosteusvoiteista, sillä se oli hyvin ohutta, jopa maitomaista ja sopi siksi (sopii edelleen) erinomaisesti meikinalusvoiteeksi.

Olayn myynti kasvoi maailmanlaajuiseksi vasta 70-luvulla, jolloin sitä myytiin eri maissa eri nimillä, kuten Oil, of Olay, Oil of Ulay, Oil of Ulan ja Oil of Ulaz, jotta se olisi kaikilla kielillä mahdollisimman luotevasti lausuttava. Vasta vuonna 1999 tuotemerkki Olay vakiinnutettiin maailmanlaajuisesti. Kautta aikojen Olayn suurin ongelma on ollut epätasaiset markkinat, sillä jossain päin maailmaa se on arvostettu ja suosittu tuotemerkki, kun taas joissakin maissa sitä pidetään halpana markettikosmetiikkana. Aikojen saatossa Olay on laajentanut ihonhoitotuotteistaan paitsi päivä- ja yövoiteisiin, myös seerumeihin, puhdistusaineisiin ja hypoallergisiin tuotteisiin. Olay onkin P&G – konsernin suojissa yksi ihonhoitotuotteiden kehitystyön pioneereista. Vuonna 1996 Olay laajensi tuotantoaan värikosmetiikkatuotteisiin, mutta näiden valmistus lopetettiin vuonna 2001 kannattamattomana. 

Kaikkien Olay tuotteiden tärkeimmät raaka-aineet ovat hoitava A-vitamiini, kosteuttava glyseriini, suojaava B3-vitamiini sekä aurinkosuoja-aineet ja aminohapot. Olay tuotemerkin tuotteet ovat yksinkertaisesti toimivia ja niillä on oikeutetusti vakiintunut käyttäjäkuntansa paitsi maailmanlaajuisesti, myös Hellimmin verkkokaupan asiakaskunnassa, nimittäis Olay Beauty Fluidin Sensitive versio on edelleen verkkokaupan myydyin tuote. Kyseinen kosteusvoide on ylivoimaisesti omakin suosikkini, mutta suosittelen lämpimästi tutustumaan tuotemerkin koko tuotevalikoimaan, koska ne eivät varmasti tuota pettymystä.

Hellimmin, 

Veera